Az én kemencém

Sóban sült tengeri süllő majonézes burgonyasalátával

Ebben a bejegyzésben következzék a sóban sült tengeri süllő receptje a kellemes horvátországi nyaralás és a tengerparti, naplementés halas vacsorák emlékére. Köretként majonézes burgonyasalátát ajánlok, természetesen házi készítésű majonézből.

A múlt héten a családunk Horvátországban, Krk szigetén nyaralt. A Soline-öböl egyik településén volt a szállásunk. Minden napra jutott program: meglátogattuk a méltán népszerű strandokat és felfedeztük a nagyon szép, de kissé nehezebben megközelíthető fürdőző helyeket is.

Horvátország – Baska strand

Horvátország – Vrbnik strand – Krk sziget

Megnéztük Krk várost és körbesétáltuk a sziget egy-két nevezetesebb helységét. Voltunk hajókiránduláson, ahol a hajót kísérő sirályokat etettük és olyan helyen fürödtünk, amelyet szárazföldön nem lehet megközelíteni. Nagyon jó hetünk volt. Az idő is kegyes volt hozzánk. A nyaralás arra a hétre esett, amikor a a korábbi hőségriadók után a hőmérséklet pár fokkal visszaesett. Bár egy kicsit elbizonytalanodtunk, amikor itthonról elindulva esett az eső és a hőmérő 20 foknál többet nem mutatott, viszont odaérkezésünkkor kellemes 30 fokos hőmérséklet várt minket és ez megmaradt az egész hét során.

Horvátország – Krk – belváros

Horvátország – tenger felől megközelíthető strand

Amikor tengerparton nyaralok, akkor igyekszem kiélni a halak és a tenger gyümölcsei iránti rajongásomat, és itt elsősorban a gasztronómiára nem pedig a snorkelingezésre gondolok.

Szinte minden este egy nagyon hangulatos tengerparti étteremben vacsoráztunk. Amikor mondtuk, hogy halat szeretnénk enni, akkor egy nagy tálcán kihozták megmutatni az aznapi fogást, amelyből választani lehetett. Ettünk tengeri süllőt, orátát, kalamárit és scampit grillezve. Köretként általában grillezett zöldségeket (gomba, hagyma, paprika, cukkini) kértünk. A halakhoz és a tenger gyümölcseihez nagyon jól illett a helyi szőlőfajtából, a Zlahtina-ból készült fehérbor. (Azt már csak halkan merem megjegyezni, hogy miközben az ételünkre vártunk és a bort kortyolgattuk, a naplementében gyönyörködtünk…)

Horvátország – Scampi és Zlahtina fehér bor

Horvátország – Klimno – Krk – Restaurant Zal

Horvátország – Naplemente hajóval

Azt hiszem ez a horvátországi nyaralás is hozzájárul ahhoz, hogy családilag megdöntsük azt a magyarországi statisztikát, miszerint az országban az egy főre jutó halfogyasztás 4 kg évente, messze elmaradva az európai országok csaknem ötszörte magasabb átlagától. Mi máskor is igyekszünk halat enni. Gyakran főzünk halászlevet, szívesen fogyasztjuk a pisztrángot akár sütőben sütve, akár csak egyszerűen zsemlemorzsás lisztbe forgatva és olajban kisütve. Ugyanígy készítjük a kecsegét és a kárászt is. A tengeri halak közül egyik nagy kedvencünk a lepényhal bacon-nel, ceruzababbal és fenyőmaggal elkészítve. Viszonylag gyakran eszünk rákot is fokhagymás olívalajon megpirítva.

Ezért is tetszett meg, hogy Kapj rá! szlogennel elindult egy halfogyasztást ösztönző kampány az Európai Unió támogatásával. A kampány honlapja elég jónak tűnik: bemutatják a közkedvelt halakat, vannak receptek, elkészítési praktikák videóval, olvashatunk a halak egészségre gyakorolt hatásáról, vásárlási tanácsokat adnak és van egy folyamatosan frissülő bolt- és étterem lista is.

Ezen felbuzdúlva és a nyaralás hatására most egy halas receptet szeretnék közzétenni, mégpedig tengeri süllőt sóban sütve. A halat a Budaörsi Halpiacon vásároltam, a sóban sütés technikája pedig teljesen megegyezik a korábban, a sóban sült csirkecomboknál leírt módszerrel.

Sóban sült tengeri süllő – a sókeverékkel “légmentesen” beburkoljuk a süllőt

Ami nagyon fontos, hogy a süllőt pikellyel együtt vegyük meg, mert ez védi a húst a kiszáradástól a sütés során. Amikor a hal elkészült, akkor a bőrt először lefejtjük róla és úgy szedünk a húsból. A köretként kínált majonézes burgonyasalátához a majonézt házilag készítem el.

Sóban sült tengeri süllő – a bőrt először lefejtjük róla és úgy szedünk a húsból

Majonézes burgonyasaláta – az egyik kedvenc köretem a tengeri süllőhöz

Sóban sült tengeri süllő majonézes burgonyasalátával
  • 10 kisebb ág kakukkfű
  • 3 db citromkarika
  • 2 gerezd fokhagyma
  • Mediterrán ízesítésű olívaolaj/extra szűz olívaolaj
  • Só, frissen őrölt bors
  • Só, frissen őrölt bors
Instructions
Sóban sült tengeri süllő
  1. A süllőt lemosom, majd papírtörlővel szárazra törlöm.
  2. Kívül-belül megkenem mediterrán ízesítésű olívaolajjal, a belsejét sózom és borsozom. Elrendezem a hasában a kakukkfű ágakat, a félbevágott citromkarikákat és a héjastul összelapított fokhagymákat.
  3. Egy akkora tepsibe, amelyben a süllő kényelmesen elfér, beleszórok kb. 1 kg sót és ráfektetem a halat.
  4. A maradék sót és a tojásfehérjét alaposan összekeverem, hogy egy formázható, nedves masszát kapjak.
  5. A keverékkel “légmentesen” beburkolom a süllőt. 225 fokos sütőben 45 perc alatt készre sütöm. Tálaláshoz a sóburkot egy keményebb tárgy segítségével feltöröm. A süllőről teljesen lesöpröm a sómaradványokat. A hal bőrét lehúzom, és úgy szedek a húsból.
Majonézes burgonyasaláta
  1. A megtisztított és cikkekre vágott lilahagymát beáztatom a citromlébe, amíg az öntetet elkészítem.
  2. A burgonyát héjában, enyhén sós vízben keményre főzöm. A vízből kivéve hagyom kihűlni, majd meghámozom és karikákra vágom.
  3. Az öntethez először elkészítem a majonézt.
  4. A majonézhez hozzáadom a tejfölt, a joghurtot, a mustárt és a cukrot, majd alaposan összekeverem.
  5. Az öntetet ráöntöm a burgonya és a lilahagyma keverékére és óvatosan összeforgatom. Amennyiben szükséges, ízlés szerint sózom és borsozom.
  6. Hűtőszekrényben lehűtve tálalom.